14 July 2019

BioVCO merawat Kencing Manis

Penyakit Kencing Manis adalah keadaan metabolik, dimana pengeluaran insulin tidak mencukupi berbanding keperluannya didalam tubuh. 

Walaupun ia tidak boleh diubati, ia boleh dirawat melalui penjagaan didalam pengambilan makanan, senaman, pengambilan ubat, pemantauan glukos dalam darah, tekanan darah, berat badan dan kolesterol dalam darah. 

Ia perlu mengelak daripada minyak yang boleh meningkatkan trigliserida dan paras kolesterol. Namun ia terkecuali untuk Minyak Kelapa Dara kerana memberi manfaat kepada mereka yang mempunyai penyakit kencing manis.

Penyerapan Tenaga

Insulin merupakan enzim yang diperlukan untuk menyerap tenaga daripada karbohidrat. Apabila anda makan, tubuh anda akan menukar karbohidrat kepada glukos. Apabila glukos memasuki aliran darah, pankreas akan mengeluarkan insulin, untuk sel-sel menyerap glukos. 

Sel-sel akan mengeluarkan satu lagi enzim, carnitine tranferase, yang membenarkan glukos memasuki mitokondria, yang adalah enjin sel. Beberapa keadaan metabolik menyebabkan rintangan insulin, di mana sel-sel tidak bertindak balas terhadap insulin, jadi penyerapan glukos tidak mencukupi atau tidak wujud.

Asid Lemak rantaian sederhana

Minyak kelapa dara mengandungi asid lemak rantaian sederhana, manakala asid lemak rantai panjang terdapat dalam kebanyakan lemak tepu yang lain. Asid lemak rantaian sederhana adalah cukup kecil untuk menyerap kedua-dua sel dan membran mitokondria, Bruce Fife menulis dalam bukunya Keajaiban Minyak Kelapa

Oleh itu, ia tidak memerlukan pelepasan insulin, yang biasanya diperlukan untuk penyerapan sel. Ia juga tidak memerlukan carnitine transferase, yang biasanya penting untuk masuk ke dalam mitokondria. 

Dalam erti kata lain, minyak kelapa dara merupakan sumber pantas menyerap tenaga yang sangat rendah pada indeks glisemik, yang optimum bagi mereka yang mempunyai penyakit kencing manis.

Minyak Kelapa Dara

Tidak semua jenis minyak kelapa adalah sama bermanfaatnya. Minyak kelapa dara adalah yang paling bermanfaat bagi mereka yang mempunyai penyakit kencing manis. Ciri-ciri yang membezakan termasuk warna yang jernih, Siegfried Gursche menulis dalam "Minyak Kelapa: Cari Kunci untuk Kesihatan." Pada suhu dibawah 23 darjah Celcius, minyak kelapa dara akan menjadi beku dan berwarna putih susu. 

Asid Laurik

Minyak kelapa dara mengandungi lebih 55% asid laurik. Asid laurik adalah asid lemak rantaian sederhana akan ditukar kepada monolaurin didalam tubuh, menurut Gursche. Ia boleh membantu untuk menurunkan kolesterol LDL, yang secara langsung memberi manfaat kepada mereka yang mempunyai penyakit kencing manis. Ia juga bertindak sebagai anti-oksida dan bersifat anti-virus dan antibakteria.

Terdapat banyak bukti bahawa minyak kelapa dara adalah pilihan yang terbaik, bukan sahaja untuk pesakit kencing manis, tetapi juga untuk mereka yang tidak mempunyai penyakit. 

Menggantikan minyak yang tidak sihat dalam diet anda dengan minyak kelapa dara boleh membantu mencegah diabetes, serta membantu merendahkan kolesterol dan mengawal gula dalam darah. 

Berbincang terhadap apa-apa juga perubahan kepada diet anda dengan doktor, terutamanya jika anda mempunyai penyakit kencing manis atau diabetes.



0 comments: