04 September 2014

Gatal Kulit sebab ekzema

Penyakit ekzema berlaku kerana sistem imun akan bertindak balas dengan setiap bakteria yang ada hingga membuatkan seseorang terlampau sensitif dan mudah mendapat alahan. 

Kegatalan kulit yang dialami juga memyebabkan pesakit sentiasa ingin menggaru. Kulit penghidap ekzema juga sangat kering kerana tiada lapisan yang menahan cecair daripada dalam kulit. 

Terdapat interaksi dinamik antara genetik dan persekitaran sebagai pencetus penyakit ekzema selain faktor tabiat gatal dan menggaru, cuaca panas, kering, peluh, bakteria, sabun atau pencuci yang mengeringkan kulit, alahan makanan dan juga hama.

Pesakit ekzema biasanya mengalami kulit yang sangat gatal, kemerahan dan kadangkala melepuh ketika mengalami serangan. Disebabkan selalu digaru, kulit bukan saja semakin rosak, tetapi membolehkan bakteria Staphylococcus aureus (S. aureus) yang 95 peratus ada pada kulit penghidap ekzema atopik (permukaan), menjangkit dan membiak.

Apa yang perlu dilakukan bagi mengawal ekzema adalah dengan menyeimbangkan faktor pencetus serangan ekzema. Penyakit ekzema boleh dikawal dengan menggunakan produk BioVCo dimana ia dapat membantu memecahkan kitaran gatal-garu, memberikan kelegaan pantas daripada kegatalan, malah menghilangkan kelepuhan kulit dengan lebih baik. 

Hanya sapukan pada kulit 2 kali sehari dan minum 2 sudu sehari akan dapat membantu masalah kulit dan membantu sistem imun agar tidak terlalu sensitif dan dapat mengawal alahan yang dialami pesakit.


0 comments: