16 September 2020

Apa Jenis Sakit Kepala Yang Anda Alami?

Apabila orang mendengar istilah 'migrain,' mereka sering memikirkan sakit kepala yang teruk. 

Apa yang mereka tidak selalu tahu adalah bahawa migrain adalah penyakit neurologi dan terdapat sejumlah subtipe migrain yang berbeza. 

Ketahui mengenai pelbagai jenis migrain di bawah.

Migrain dengan Aura (Migrain komplikasi)

Kira-kira seperempat orang yang mengalami migrain juga mengalami aura , serangkaian perubahan deria dan visual yang dapat dilihat dari melihat titik hitam dan zig zag hingga kesemutan di satu sisi badan, atau ketidakupayaan untuk bercakap dengan jelas. 

Aura masuk sesaat sebelum atau semasa migrain dan boleh berlangsung selama 10 hingga 30 minit . Aura adalah yang kedua dari empat tahap migrain, dan sesiapa yang mengalaminya akan mengesahkan bahawa itu adalah tanda amaran yang tidak dapat disangkal bahawa sakit kepala yang teruk sedang dalam perjalanan.

Migrain tanpa Aura (Migrain biasa)

Mendiagnosis migrain tanpa aura boleh menjadi sukar kerana gejalanya serupa dengan beberapa jenis migrain yang lain. 

Sakit berdenyut atau berdenyut di satu sisi kepala, fotofobia , fonofobia, kesakitan yang diperburuk oleh aktiviti fizikal, dan loya dan muntah adalah semua gejala klasik Migrain tanpa Aura . 

Pembezaan utama adalah bahawa Migrain Umum tidak mempunyai fasa amaran (prodrome dan aura) yang dimiliki oleh migrain jenis lain.

Apakah Gejala Migrain Yang Mesti Anda Tahu?





0 comments: