23 July 2018

Jantung bengkak lemah


KITA sering mendengar istilah jantung bengkak. Keadaan ini selalunya dikesan selepas seseorang itu menjalani ujian sinar-X dada.

Ia mungkin dikesan kebetulan di mana seseorang itu cuma menjalani ujian kesihatan saringan atau ada masalah lain daripada jantung atau mungkin dikesan terhadap seseorang yang mengalami gejala atau simptom disebabkan masalah jantung bengkak.

Masalah jantung bengkak dinamakan dilated cardiomyopathy. Ia keadaan di mana jantung menjadi lemah dan besar dan akibatnya tidak dapat mengepam cukup darah ke seluruh badan. 

Simptom masalah ini ialah seseorang pesakit mengalami penat atau susah bernafas. Pada permulaannya, kesukaran bernafas terjadi ketika seseorang individu itu bekerja berat atau bersenam tetapi lama kelamaan ia menjadi lebih serius sehingga menyebabkan sukar bernafas ketika rehat.

Pesakit juga boleh mengadu susah bernafas apabila baring terlentang atau terpaksa bangun secara tiba-tiba di tengah malam kerana penat. Pesakit jantung bengkak juga boleh mengalami bengkak kaki dan kembung perut disebabkan pengumpulan air di bahagian itu.

Ada beberapa sebab jantung menjadi bengkak dan lemah. Faktor utama ialah penyakit arteri koronari yang menyebabkan serangan jantung atau myocardial infarction.

Jika tidak dirawat segera, ia boleh menyebabkan bahagian otot jantung yang terbabit tidak berfungsi atau menjadi parut. Keadaan ini akan menjejaskan fungsi jantung keseluruhannya.

Baca artikel penuh : 

Baca testimoni pengguna :


@biovco
@infokesihatan

0 comments: