20 March 2019

Apakah gejala strok?

By 3:54 AM
Jenis strok yang berlainan menyebabkan gejala yang sama kerana masing-masing mempengaruhi aliran darah di dalam otak anda. Satu-satunya cara untuk menentukan jenis strok yang mungkin anda dapatkan adalah untuk mendapatkan perhatian perubatan. Seorang doktor akan memerintahkan ujian pencitraan untuk melihat otak anda.
Persatuan Strok Kebangsaan mengesyorkan kaedah FAST untuk membantu mengenal pasti tanda-tanda amaran strok:
  • Wajah: Apabila anda tersenyum, adakah satu sisi muka anda terkelupas?
  • Lengan: Apabila anda mengangkat kedua-dua lengan, apakah satu lengan melayang ke bawah?
  • Ucapan: Adakah ucapan anda tergelincir? Adakah anda menghadapi masalah bercakap?
  • Masa: Jika anda mengalami sebarang gejala ini, hubungi 911 dengan segera.
Gejala tambahan yang tidak sesuai dengan penerangan FAST termasuklah:
  • kekeliruan secara tiba-tiba, seperti kesukaran memahami apa yang dikatakan seseorang
  • kesukaran berjalan, pening tiba-tiba, atau kehilangan koordinasi
  • tiba-tiba, sakit kepala yang teruk yang tidak mempunyai punca yang diketahui
  • kesukaran melihat dalam satu atau kedua-dua mata
TIA akan menyebabkan simptom ini untuk jangka masa yang singkat, biasanya mana-mana satu hingga lima minit. Walau bagaimanapun, anda tidak sepatutnya mengabaikan gejala strok, walaupun mereka pergi dengan cepat.
Apa komplikasi yang boleh menyebabkan strok?
Strok adalah kecemasan perubatan sebab - ia boleh membawa kesan yang mengancam nyawa. Otak mengawal fungsi utama kehidupan manusia. Tanpa aliran darah, otak anda tidak dapat mengendalikan pernafasan, tekanan darah, dan banyak lagi. Komplikasi boleh berbeza-beza mengikut jenis strok dan jika anda berjaya menerima rawatan. Contoh komplikasi termasuk:
Perubahan tingkah laku: Mempunyai strok boleh menyumbang kepada kemurungan atau kecemasan. Anda juga mungkin mengalami perubahan dalam tingkah laku anda, seperti menjadi lebih impulsif atau lebih menarik daripada bersosial dengan orang lain.
Kesukaran ucapan: Strok boleh memberi kesan kepada kawasan otak anda berkaitan dengan pertuturan dan menelan. Akibatnya, anda mungkin mengalami kesukaran membaca, menulis, atau memahami orang lain apabila mereka bercakap.
Rasa sakit atau kesakitan: Strok boleh menyebabkan rasa mati rasa dan penurunan sensasi di bahagian tubuh anda. Ini boleh menyakitkan. Kadangkala kecederaan pada otak juga boleh mempengaruhi keupayaan anda untuk merasakan suhu. Keadaan ini dikenali sebagai kesakitan strok pusat dan boleh menjadi sukar untuk dirawat.
Lumpuh: Kerana cara otak anda berfungsi untuk gerakan langsung, strok di sebelah kanan otak anda boleh menjejaskan pergerakan di sebelah kiri badan anda dan sebaliknya. Mereka yang mempunyai stroke mungkin tidak dapat menggunakan otot muka atau memindahkan lengan di satu pihak.
Anda mungkin dapat menghidupkan kembali fungsi motor, ucapan, atau menelan kebolehan selepas strok melalui pemulihan. Walau bagaimanapun, ini boleh mengambil masa untuk mendapatkan semula.

0 comments: